Nascholing supervisie en coaching

Nascholing

Ervaringsgericht werken binnen supervisie en coaching, LVSC geaccrediteerd

Vaak hoor ik zo tegen het einde van leersupervisie 2 “Oh jee, straks moet ik het helemaal zelf doen!”. En “Ik heb nog zoveel te leren!”. Dat is één van de dingen die ik zo mooi vind aan ons vak. Het blijven leren in de gelaagdheid en complexiteit van supervisie en coaching. Zo is het idee geboren om een terugkerende leergroep te starten. Voor beginnende supervisoren en coaches bijvoorbeeld. Of voor supervisoren en coaches die eens kennis willen maken met ervaringsgericht werken. Of wanneer je zin hebt in inspiratie!

Zo tweemaandelijks faciliteer ik een dagdeel waarin gewerkt wordt met ingebrachte casuïstiek, leervragen en leerthema’s van deelnemers. Zo sluit de ochtend helemaal aan op jóuw praktijk. Ik combineer theorie en handvaten vanuit het ervaringsgerichte werken met onderlinge uitwisseling en practica. Je kunt zowel methodische leervragen inbrengen als interactie- en relatiegerichte. 

Ingrediënten

Naast mijn ervaring als (leer)supervisor, coach en docent, breng ik ook mijn kennis en ervaring in vanuit de Gestalttherapie en ademcoaching:

∼ Lichaamsgericht werken

∼ Werken in de (spannende) dynamiek van het HIER-EN-NU

∼ Ontstaan en invloed van vroegkinderlijke ervaringen (socialisatie) op huidige gedrags-, gedachte- en emotiepatronen en hoe je daarmee werkt

∼ De grens tussen supervisie en therapie

∼ Invloed van autonoom zenuwstelsel en co-regulatie (fight, flight, freeze reacties, ook wel overlevingsstrategieën genoemd)

∼ Dynamieken in relaties, zoals de dramadriehoek

∼ Wat zijn gevoelens en emoties, welke functie hebben ze?

Walk your talk

∼ Voortdurend een voorbeeld zijn als supervisor of coach als het gaat om interactie en transparantie. Datgene WÁT geleerd wordt, moet samenvallen met HOE geleerd wordt. 

∼ Persoonlijke reacties verstaan en omzetten in krachtige interventies.

∼ Eigen overlevingsstrategieën in beheer nemen.

∼ In de dynamiek van het hier-en-nu werken.

∼ Comfortabeler worden met je eigen ongemak.

∼ Complete boodschap geven.

∼ Functie van emoties verstaan en inzetten.

∼ Positie durven innemen.

∼ Werken in een impasse.

∼ Werken met een leerhypothese.

Ervaringsgericht

Ervaringsgericht werken vindt zijn bronnen in de Gestalttheorie en in de cliëntgerichte psychotherapie, in het bijzonder de interactionele benadering. Carl Rogers ging ervan uit dat een authentieke, empatisch, accepterende en explorerende relatie het belangrijkste instrument tot verandering was. De Gestalttheorie voegt daaraan het “gewaarzijn” toe. De therapeut moet zich in het hier-en-nu heel gewaar zijn van wat het contact met de cliënt met hem doet om tot een echt contact te kunnen komen. 

Als ik dat verbind aan supervisie dan kom ik op het volgende. Siegers heeft supervisie zeer grondig methodologisch uitgewerkt en omschreven. Geweldig. Een methode die heel erg goed werkt. En hij heeft ook iets laten liggen, namelijk hoe je het hier-en-nu gebruikt als leermateriaal. Siegers werkt voornamelijk uit hoe je als supervisor werkt met het daar-en-dan van de supervisant. 

Binnen het supervisorisch leren zijn er drie groepen leeractiviteiten; cognitieve (verwerven en toepassen nieuwe kennis), meta-cognitieve (het leren aansturen) en affectieve (alles wat gevoeld wordt rondom het leren). Siegers laat deze laatste groep weg. 

Dat is nou net de groep, die al het andere leren zo in de weg kan staan! Denk aan een supervisant die dichtklapt, zich schaamt. Of iemand die frontaal in de aanval gaat. De leerweg is dan niet vrij. En het speelt zich allemaal af ín het contact. Dus daar moet je mee kunnen werken. 

Dat brengt me op de parallel die samenkomt in supervisie. Dat WAT er geleerd wordt, overeen dient te komen met HOE er geleerd wordt. Met andere woorden, als supervisor moet je het goede voorbeeld geven! Een supervisant of coachee kan niet leren grenzen stellen wanneer jij als supervisor of coach dat niet doet.

Kortom: je hebt jezelf voortdurend VRIJ te maken. Daarvoor zal je je eigen innerlijk werk moeten blijven doen. Ik kan je zeggen; dat is erg vervullend.

Praktisch

De maximale groepsgrootte is 10 deelnemers.

De dagdelen vinden plaats op de volgende dagen, van 9.00 – 13.00 uur, in 2024 en 2025:

 

• Zaterdag 6 juli (nog 2 plekken)

• Zaterdag 7 september (nog 1-3 plekken)

• Vrijdag 15 november (nog 1-3 plekken)

• Vrijdag 7 maart (nog 1-3 plekken

Elke ochtend is geaccrediteerd voor 1 PE punt. 

 

Prijs is € 90 per bijeenkomst. 

Je hebt de gelegenheid 1 losse training te volgen om te ervaren of dit bij je past. Wanneer je daarna verder wilt, teken je in voor nog eens 3x. Hiermee ontstaat er een vaste (kern)groep, waardoor er meer diepgang mogelijk is. 

 

De lunch is niet inbegrepen. Je kunt je opgeven door te mailen naar merel@zielsavonturier.nl  

 

Locatie: Hof van Barlo in Groenekan

 

Annuleringsregeling:

• Bij annuleren van 4-2 weken voor de start van de training wordt 50% van de deelnamekosten in rekening gebracht.

• Bij annuleren korter dan 2 weken voor de start van de training wordt 100% van de deelnamekosten in rekening gebracht. 

• Bij annuleren is het mogelijk een andere deelnemer, passend binnen de doelgroep, aan te brengen waarmee de kosten zullen worden verreken

 

© 2024 Zielsavonturier - Powered by Maatos