Ervaringsgerichte supervisie en leersupervisie

Ervaringsgerichte supervisie en leersupervisie

Supervisie en leersupervisie

Supervisie heeft een speciaal plekje in mijn hart! Een veilige én uitdagende plek om jezelf te onderzoeken en te ontwikkelen omdat je als mensgerichte professional je eigen instrument bént. Je cliënten of studenten leren áán jou, hoe ze op een gezonde en opbouwende wijze in relatie kunnen zijn. “Practice what you preach” dus!  In een (leer)supervisietraject leer je onder andere:

∼ Persoonlijke reacties, dat wat je voelt, vindt, denkt en wilt, betekenis        geven en omzetten in KRACHTIGE en warme interventies.

∼ Je eigen overlevingsstrategieën in beheer te nemen, zodat ze niet bij     je klant terecht komen.

∼ Herkennen van en werken met projectie, overdracht,              tegenoverdracht en parallelprocessen. 

∼ COMFORTABEL worden met je eigen ongemak.

∼ ZORGVULDIG te zijn, niet voorzichtig.

∼ Je eigen POSITIE in te nemen. 

∼ Werken met AFFECTIEVE LEERACTIVITEITEN (emoties, gevoelens,          weerstand).

∼ Je WAARDIG kwetsbaar op te stellen wanneer dat leidt tot meer       verbinding met je supervisant.

∼ Je reflectievermogen te vergroten, zodat je zelfstandig lerend verder    kunt.

∼ Een gezonde balans aan te brengen in je werk.

∼ Gezonde GRENZEN stellen.

∼ Gezonde mate van verantwoordelijkheid nemen, danwel de ander        aanspreken op zijn verantwoordelijkheid.

“If your actions don’t live up to your words, you have nothing to say.” – Dashanne Stokes

Supervisie

Supervisie is bedoeld voor professionals met een mensgericht beroep, zoals hulpverleners, therapeuten, docenten, managers, verpleegkundigen en artsen. Het hanteren van de professionele relatie is een belangrijk instrument waar je mee werkt en aangetoond hét ingrediënt dat het contact vruchtbaar maakt (of niet!). 


Een geregistreerd traject bestaat uit 10 tot 15 bijeenkomsten met een frequentie van om de week. Hiermee ontstaat een stevige bedding voor procesgericht leren; je pendelt tussen praktijk en een moment om daar afstand van te nemen zodat het onderzoekbaar wordt. Je kunt supervisie individueel volgen, of in een twee- of drietal. 


We werken met casuïstiek uit je praktijk die we via methodische fasen onderzoeken. Gericht op jou als persoon, tegen het licht van je werksituatie en beroep. Daarop reflecteer je, ontdek je je eigen patronen, hoe die ontstaan zijn en wat je vervolgens te leren hebt als professional. Met nieuwe voornemens en uitgangspunten ga je vervolgens weer je praktijk in. 

Leersupervisie

Leersupervisie is bedoeld voor supervisoren-in-opleiding. Wanneer je de opleiding tot supervisor volgt start je een begeleide beroepspraktijk. Over de supervisie die jij geeft, krijg je van mij weer supervisie. Ook wel supervisie-over-supervisie genoemd, of dus leersupervisie. 

 

Een leersupervisietraject bestaat uit 15 bijeenkomsten en kun je individueel of in een twee- of drietal volgen. Een voordeel van groepsleersupervisie is dat je aan elkaar leert en onderling kunt oefenen. 

 

Leersupervisie is een combinatie van supervisorisch leren over jezelf in de functie van supervisor, als ook methodisch leren hoe je een supervisietraject vormgeeft. Denk aan facetten als contracteren, een krachtig leerklimaat scheppen, methodische fasen gebruiken, evalueren en beoordelen, leerhulp geven en indirect interveniëren bij groepssupervisie. Het competentieprofiel van supervisor, zoals de LVSC deze heeft opgesteld is hierbij richtlijn. 

"Start where you are. I'll meet you there".

Onzeker, dichtgeklapt, mezelf overschreeuwen, rigide worden vanuit kramp, te lief, het overzicht kwijt, overrompelt worden, in mijn hoofd verzanden en uit het contact. Noem het maar, en ik ben er geweest. Als ik één ding heb geleerd is het dit: dat is allemaal niet zo’n probleem. Echt niet. Het wordt pas ingewikkeld als je dit wilt verstoppen. Als je dit jezelf niet toestaat. Want hoe kan je dan leren? Alles is welkom!

Ervaringsgericht

Ervaringsgericht werken vindt zijn bronnen in de Gestalttheorie en in de cliëntgerichte psychotherapie, in het bijzonder de interactionele benadering. Carl Rogers ging ervan uit dat een authentieke, empatisch, accepterende en explorerende relatie het belangrijkste instrument tot verandering was. De Gestalttheorie voegt daaraan het “gewaarzijn” toe. De therapeut moet zich in het hier-en-nu heel gewaar zijn van wat het contact met de cliënt met hem doet om tot een echt contact te kunnen komen. 

Als ik dat verbind aan supervisie dan kom ik op het volgende. Siegers heeft supervisie zeer grondig methodologisch uitgewerkt en omschreven. Geweldig. Een methode die heel erg goed werkt. En hij heeft ook iets laten liggen, namelijk hoe je het hier-en-nu gebruikt als leermateriaal. Siegers werkt voornamelijk uit hoe je als supervisor werkt met het daar-en-dan van de supervisant. 

Binnen het supervisorisch leren zijn er drie groepen leeractiviteiten; cognitieve (verwerven en toepassen nieuwe kennis), meta-cognitieve (het leren aansturen) en affectieve (alles wat gevoeld wordt rondom het leren). Siegers laat deze laatste groep weg. 

Dat is nou net de groep, die al het andere leren zo in de weg kan staan! Denk aan een supervisant die dichtklapt, zich schaamt. Of iemand die frontaal in de aanval gaat. De leerweg is dan niet vrij. En het speelt zich allemaal af ín het contact. Dus daar moet je mee kunnen werken. 

Dat brengt me op de parallel die samenkomt in supervisie. Dat WAT er geleerd wordt, overeen dient te komen met HOE er geleerd wordt. Met andere woorden, als supervisor moet je het goede voorbeeld geven! Een supervisant die moet leren grenzen stellen terwijl je dat als supervisor niet doet, werkt natuurlijk niet. 

Kortom: je hebt jezelf voortdurend VRIJ te maken. Daarvoor zal je je eigen innerlijk werk moeten blijven doen. Ik kan je zeggen; dat is erg vervullend. 

LVSC geregistreerd voor supervisor (2009), leersupervisor (2015) en docent supervisiekunde (2017). Elke vijf jaar wordt de registratie hernieuwd op basis van voldoende werkzaamheden, intervisie en nascholing.

Praktisch

Supervisietraject 10x                   € 1250, btw vrij

Supervisietraject 12x                   € 1500, btw vrij

Leersupervisietraject 15x           € 1875, btw vrij

© 2024 Zielsavonturier - Powered by Maatos